Hi ha dues teories filosòfiques oposades
davant la veritat i que han estat defensades de manera reiterada al llarg de la
Història de la Filosofia: l'objectivisme i el relativisme. L'objectivisme manté
la idea de què la veritat és independent de les persones o grups que la pensen
o formulen. Per altra banda, el relativisme considera que la veritat depèn o
està en relació amb el subjecte, persona o grup que l'experimenta. No és
relativisme acceptar que existeixen moltes opinions sobre les mateixes coses,
això és obvi i ningú ho ha negat. El relativisme manté que existeixen moltes
veritats sobre les coses, almenys tantes com persones creuen tenir un
coneixement.
Hi ha dos tipus d'opinions sobre la
veritat:
1. Els Sofistes
aposten per el nomos en lloc de la fisis. Res es veritat ni mentida: Tot és
relatiu. L'home és la mesura de totes les coses: cadascú té la seva opinió
respecte la veritat, no hi ha una veritat o una mentida absoluta.
Com a diferents Sofistes a favor de la
relativitat tenim a:
- Protàgores, que deia que no hi havia
veritat per sobre de l'home. Era un partidari de l'esceptisme, considerar que
la ment humana és incapaç d'arribar a la veritat, i de l'agnosticisme, anava en
contra de la religió i deia que no podem saber res dels Déus.
- Gòrgies de Leotini que deia que res no
existia i també era partidari de l'esceptisme, i a part de tot això era un
pacifista.
2.
Per
altra banda tenim Sòcrates que deia que
la veritat sí que existia.
Sòcrates creia que la veritat es
troba a l'interior de cada home, i s'havia proposat la
tasca d'ajudar els seus interlocutors
a "donar-la a
llum". Per això deia que el seu ofici
s'assemblava al de la seva mare, que va ser llevadora: mentre
ella ajudava a les dones a parir
nens, ell ajudava
els homes a trobar la veritat.
Per això es valia de la
ironia, mètode pel qual feia prendre consciència
al seu interlocutor que en veritat no sabia
tant com creia.
Quan la persona
reconeixia la seva ignorància, mitjançant preguntes
la guiava cap a la veritat. La ironia i
el diàleg eren així
les dues parts del
seu mètode.
En resum, la meva opinió
és que si en tots aquests anys no s'ha pogut verificar qui tenia raó dels dos,
és que les dues parts tenien alguna cosa de certa encara que no la puguem
demostrar avui en dia, però si m'hagués de posar a favor d’alguna de les dues
parts em posaria a favor de Sòcrates dient que tots tenim la veritat a dins i l’hem
de descobrir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada